En klok og varm mann

Hjertet_mitt_har_ikke_demensJeg har lest «Hjertet mitt har ikke demens» av Audun Myskja.

For en mann, for en bok! Jeg har søkk imponert, Et klokere, mer hjertevarmt og tilstedeværende menneske tror jeg man skal lete lenge etter. «Lege med et utvidet oppdrag», sier han selv.

Boka er full av eksempler og konkrete forslag til hva man kan gjøre, samtidig som den sier noe om hva demens er. Audun har skrevet doktorgradsavhandling om bruk av musikk i behandling av demens, så bruk av musikk er noe som går som en rød tråd gjennom hele boka. Han skriver også om hvordan det er å ha demens og om hvor viktig holdningene til de som skal jobbe med den demente er. Det viktigste jeg tar med meg fra boka er dette å være til stede, å bekrefte mennesket som har demens, å prøve å gi det ro

Etter å ha slukt boka, tenkte jeg: Jeg gjør ALT hva denne mannen sier og anbefaler. Han er et FUNN. Nå holder jeg på å lese «Finn din indre kraft» og har måttet moderere min begeistring litt (men ikke mye). Denne boka handler om healing og hva du selv kan gjøre (for deg selv) for å få et helere og rikere liv. Boka blir litt for avansert for meg, men det er likevel MYE man kan ta med seg herfra. Mange kloke livsbetraktninger og ting som treffer meg her.

Etter denne boka ligger en bok om mat av samme forfatter og venter på meg. Spennende. Og det er mange bøker å gå løs på etter det, spesielt blodferske «Helbred deg selv» !

Mye spennende av/om Audun på YouTube. Audun jobber på Senter for livshjelp.

Tusen takk til min søster Vivi, som sørget for at jeg fikk lest denne boka, håper den snart kommer på dansk, så hun også får lest den.

Legg igjen en kommentar