Pust med nesen

Vi hører ofte at vi skal «puste med magen». Jeg liker ikke det uttrykket, men det er en hel annen historie. Å puste gjennom nesa er noe, vi gjør mye når vi driver med yoga. Vi jobber med ujjayi-pust, hvor vi puster inn og ut gjennom nesa og lager en liten sammentrekning bakerst i munnen/halsen og dermed litt lyd. Ujjayi-pusten fyrer opp og holder vedlike en indre flamme gjennom yogatimen/praksisen.

Høyre og venstre nesebor

Å puste (fortrinnsvis) gjennom venstre nesebor vil stimulere det parasympatiske nervesystem og roe ned kroppen. Å puste (fortrinnsvis) gjennom høyre nesebor stimulerer det sympatiske nervesystemet og girer opp kroppen.  Det er slik at det er et av neseborene som er det dominerende til enhver tid. Selv merker jeg dette best om natta, hvor jeg kan våkne opp og tydelig merke at det er som om det ene neseboret nesten er tett, mens det er fri flyt i det andre. Som regel er det det høyre nesebor som er åpent, når jeg våkner opp natta.  For å roe seg ned – både natt og dag – er det viktig å sørge for at det er venstre nesebor som dominerer. Dette kan gjøres ved å legge seg på høyre side for å lette arbeidet for venstre nesebor. Du kan også holde for høyre nesebor og ta lange, dype åndedrag med venstre nesebor.

Hvilket nesebor som er det dominerende skifter for ca hver 2 ½ time, fikk jeg fortalt på et kurs i kundaliniyoga. Jeg lurer på om det kan være kortere enn 2 ½ time, for eksempel 1 ½ time. Jeg bruker å sovne ca. 23.30 og for tiden våkner jeg ca. klokken 01. Da med høyre nesebor som det dominerende nesebor og venstre ganske tett.

Mange pusteteknikker

Det er mange ulike pusteteknikker utenom de to ovennevnte, som virker beroligende eller oppkvikkende. En pusteteknikk for å roe ned før leggetid er å puste inn gjennom venstre nesebor, ut gjennom høyre nesebor. Dette vil roe ned tanker og følelser. Kropp og sjel.

En annen veldig beroligende pusteteknikk er lange, dype og tredelte åndedrag. Pust inn og fyll opp magen (slik at magen beveger seg), brystkassen og kragebeinet. Pust ut og tøm i motsatt rekkefølge.

Hvis man ønsker å øke energinivået, kan man holde for venstre nesebor og ta lange, dype åndedrag gjennom høyre nesebor.

Neseskylling

For å få til en ennå bedre nesepust vil jeg anbefale neseskylling. Det renser opp og gjøre nesepustingen mye lettere. Uvant og rart i starten – men det er utenfor komfortsonen ting skjer.

En kommentar om “Pust med nesen

Legg igjen en kommentar